nuffnang ads

July 19, 2010

Orang Gaji Terlampau

Dulu makayah aku sibuk dengan kerja. Asyik mengejar kemewahan sehingga anak-anak terabai. Bila dah besar aku jadi liar dan kurang ajar. Eh, salah intro! ni skrip cerekarama yang aku tulis bertajuk "Anu anakku dalam seluar". Hahaha betul la kan.. takkan kat tempat lain lak.

Aku nak cerita pasal pembantu rumah a.k.a orang gaji. Bapak aku dulu kan x-imigresen so senanglah nak dapatkan pembantu rumah. Seingat aku la kan, adalah 6-8 orang yang pernah kerja kat rumah aku tu.

Kak Na.
Pembantu rumah yang pertama. Orang johor dan masih lagi berhubung. kalau raya, selalunya kami singgah. Dia dah kahwin anak lima. Dia start jaga aku dari kecil sampai adik aku yang nombor tiga. Orangnya baik dan ngam la ngan kami semua. Tapi lepas tu dia kena balik johor, aku tak ingat sangat tapi rasanya mak dia sakit.

Mak Wan.
Orang thailand, pangkat nenek sebab dah bercucu. Dia ni pandai masak. Rajin pun rajin. Sebab berhenti aku tak ingat sangat la.

Kak Shima.
Orang Medan. Masa dia jaga kami semua, dia tengah mengandung. Dia pun pandai masak. Sebab berhenti, of coz la nak bersalinkan.

Kak A.
Siyes, ramai pembantu rumah yang aku tak ingat nama. Yang ni cantik orangnya, chinese look. Pandai buat nasi kerabu. Sedap sangat! Dia ni rajin menggosok, t-shirt pun gosok apa lagi sependerkan.

Kak B.
Orang Medan juga. Aku siap call mak aku tanya siapa lagi pembantu rumah yang dia ingat. Lebih kurang cam aku gak tak ingat. Ramai sangat. Tapi mak aku kata Kak B ni pemalas.

Kak Gem.
Dari seberang juga. Sama besar je ngan aku. Tapi aku fobialah dengan Kak Gem ni, sebab kalau dia tido pakai kain dan tak bersepender.. korang fahamkan, ni la masanya nak gunakan imaginasi sendiri. Aku malas nak terang.

Kak Tam.
Dari Thailand dan berkulit hitam manis. Seorang yang sangat beremosi, suka nangis.. aku pun tak faham apa yang dia sedihkan. Tengah gosok baju nangis, tengah masak nangis. Kak Tam ni pernah baling ikan goreng kat ruang tamu. Protes gara2 tak boleh makan ikan yang dah terusik.

Makcik Seksi.
Dari seberang juga. Seksi ok kalau kat rumah. Ala2 ingin menggoda bapakku, tapi tak dapat la jet. Mak aku lagi extravaganza lawa. Dia ni pandai masak terutamanya daging dengdeng. Sebab berhenti, ya, dia lari rumah sambil gembira mencuri baju mak aku yang lawa2.

Kak Gil.
Orang burma. Muda lagi rasanya dalam 20han. Mula2 tu ok la dia kerja. Tapi tak pandai masak. Dia masak air timun kicap. Apakah? Mudahnya resipi. Lama2 dia cam gila. Lari rumah tapi takde la jauh mana pun. Duduk melepak kat belakang rumah jiran. Pastu habis daun atas pokok dia cabut sampai botak. Bapak aku punya la baik letak makanan kat porch. Dia makan ok.. pelarian mesti la lapar. At last dia balik juga.. suka dia dapat RM50.

So, itu je la citer pembantu rumah dan yang paling aku ingat sekali adalah kak na. So lepas tu, bapak aku dah malas amik pembantu rumah, so aku la ganti depa semua.. tapi aku tetap taknak kalah.. cuci baju upah, gosok baju upah, mop lantai upah, masak upah. fengsann!!

Pembantu rumah yang meterialistik.

8 comments:

cyanamoose said...

wow!!! akak berminat dengan pembantu rumah materialistik tu.. cmne nk contact ya? hehe

Aujinz said...

bagus gak pembantu rumah materialistik nie..

kalau amik buat binik ok gak kan??..

Dewman said...

ala uoll niehh.. orang sekarang kalau boleh nak pembantu rumah bergaji murah, tapi korang nak yang meterialistik? mampu ke?

binik? boleh je aujinzz hahahaha :P

FiqaSaleh said...

hehehe..sy pembantu rumah jugak dulu.. best jugak sebab

1.dpt on lappy 24hrs
2.dpt master bedroom
3.gaji dpt hari2
4.elaun reload tak kira masa janji dlm hp zero..

hahahha.. ni dah tak jdi pembantu rumah lgi dh..

Kenanga said...

akaq takot nk amik pembantu rumah materialistik tu..satgi semua makanan dier yg habiskan...

Yun said...

hehehe

skrg pon ko selalu mintak upah kat makpak ko kan?

hehehee

aku rase aku nak org gaji yg materialistik..sbb kompem dia akan buat keje kan...sbb nk upah...aternye

Dewman said...

akaq kenanga, i tak makan food kat rumah.. tak kelazz.. at least kat dome, kata materialistik!

upah? ala yun tak sekerap dulu la.. kata dok kl sin city.. hahaha! tapi sekali minta upah harus la beribu.. giteww statement taknak kalah

Lelaki Letrik said...

nak cari la orang gaji yang sexy...ha ha..

Nuffnang Ads