nuffnang ads

April 2, 2010

Mari Membaca

Tamat sudah cerita di Australia, kembali semula ke tanah air sendiri yang nan permai, aman lagi indah dan tidak memerlukan bekas maggi cup untuk membasuh hadas kecil. Last month aku ada beli buku dari Sindiket Sol-Jah dan rasanya ini buku yang ke empat yang aku kumpul. Nak kata aku ni pandai menulis tu wajib tidak la kan tapi entah mengapa aku suka baca buku2 diaorang ni. Meh aku review sket buku yang aku beli hari tu.

Lihat judul buku dah rasa kelakar kan.. dalam belum tentu okkkk!!
  1. Berharga RM20 dan hanya ada 112 muka surat sahaja. Termasuk bonus track "Mari Bermain Harimau Jadian" yang tidak ada kena mengena langsung dengan kesinambungan cerita. Hanya game untuk happy2 bersama kengkawan di mana sahaja mereka berada, yang aku rasa best lagi main One Family At Home atau Snap yang bisa menggugurkan jantung.
  2. Suka ulang cerita.. aku ingatkan flash back rupa2nya memang ulang cerita.. sekali dua takpe nie 3 kali okeh! Macam drama swasta melayu yang ada adegan orang menangis lama ataupun ulang balik cerita dulu2 nak cukupkan tayangan 2 jam. :)
  3. Nama watak dalam buku ni lebih kurang sama dengan novel cinta yang ada di pasaran, contohnya 'Daniel Zaxris Jolly' tapi nama dalam buku kekah ni takde la extravaganza gorges sebagai contoh Pak Akop Baju Kot, Mail Sepit Udang, Abdul Kadeer Kuti, Beraim Prewel Mati yang sedap sket Abdullah Firdausi.
  4. Tidak menggunakan kata nama seperti mereka, kami dan sebagainya tetapi dengan menyebut semua nama yang ada. Part ni aku selalu langkau je.. jenuh nak membaca dah la pelik nama2.
  5. Ada unsur lawak geli2 contohnya "Cuba kau tengok 'wiki'nya ni, Melah... panjanggg! Ngikut 'wiki' pak dia juga niee! Alaa... tak panjang mana pun 'wiki' abang Mael tu" Motif tau nak citer pasal 'wiki' di sini. hahahaha
Kesimpulannya, jalan ceritanya best dan ada maksud tersirat, penggunaan bahasa pun sempoi dan simple! aku pun bukannya pandai sangat mengarang so dari buku2 macam ni serba sedikit mengajar aku menyusun ayat. Sense of humor pun ada pendek kata mari la membaca "Siapa Kekah Bidan Sepiah? Buku ni mengisahkan jelmaan manusia menjadi harimau jadian yang penuh dendam, kerakusan, kuasa dan kehidupan. Owh ya, aku masih belum tahu siapa yang sebenarnya kekah bidan sepiah.. Tapi aku rasa orang yang jumpa tangkal bidan tu!!

2 comments:

Yun said...

weh aku nk pinjam buku ni...boleh x?

dewman said...

boleh2 dengan syarat di jaga dengan baik.. tah bila la kan nak bagi :)

Nuffnang Ads