nuffnang ads

April 11, 2010

Bukalah pintu hati

Aktiviti melawat irish.. semakin comel!! sian kawan aku farah, si aiqal tidur atas kerusi dekat meja makan, si aisya dah tido pastu terbangun dan nangis, si irish enak tidur atas pehaku yang gebu. Macam ini la pengorbanan seorang ibu, bila dah besar derhaka dengan ibu. Mama i love u!

Hari ni aktiviti jogging berjalan dengan lancar. Fuuhhhh, berpeluh2. Cuma berlari anak di cyberjaya, memandangkan aku belum fit untuk naik turun bukit di bukit jalil. Dan dikatamkan dengan nasi lemak di old town. fengsannn!! bakar lemak dan tambah lemak.. good job!!

Berbalik pada tajuk posting yang mengisahkan perniagaan secara MLM. tak kisah la halal ke tak, pokok pangkal MLM. Korang ada kawan2 yang obses dengan MLM? ya, aku ada! agak ramai dan aku tak suka cara mereka memprovoke aku agar join bisnes ni. Mostly yang ajak ni semua dah bekerja dan mencari wang tambahan untuk mengubah nasib mereka.

Contoh alasan suruh aku join MLM:
  1. Kau taknak kaya ke?
  2. Sampai bila kau nak kerja makan gaji?
  3. Cuba la dengar talk diaorang dulu.. (talk untuk membanggakan diri sebab anda orang pertama, kedua, ketiga dan bukan yang ke beribu2 berjaya. janda anak 10, sekarang dah boleh beli bmw, rumah banglow 10 bilik.. student pergi kelas pandu skyline dan pelbagai cerita di atas kejayaan mereka.) sedetik pun tiada rasa iri hati, rezeki masing2kan usaha lebih dapat la semua ni. untuk success dan memenangi hati orang, kita perlu tunjuk kejayaan kita. tapi kadang2 tu menyampah la dengar.
  4. Kau bukalah pintu hati kau tu, ko tak teringin ke nak ke overseas ke apa ke? aku tak masuk MLM pun boleh je g jalan2. Nak seribu daya, kumpul la duit tak kisah la setahun pun at last pergi juga.
  5. Kau ni bodoh sombong, nak bagi duit secara senang pun kau taknak!! (nak kena basuh otak diaorang nieh)
  6. Aku malas la kawan dengan kau. (eh eh, sempat lagi nak ugut2 aku.. kau ingat aku heran sangat ke nak berkawan dengan kau).
  7. Sampai bila kau nak hidup macam ni, kalau kau masuk, cara hidup kau boleh berubah. tak perlu lagi nak jogging masuk je slim center. duit terlebihkan.
  8. Kau masuk la, bukannya mahal.. RMxxxx kau boleh dapat RMxxxxx. tapi kau kena cari orang kat bawah kau la.
  9. ni lagi keji, berkawan dengan kita bukan ikhlas pun, tapi sebab nak kita join bisnes dan pergi talk.. atau ajak makan tapi rupanya pergi talk.
  10. Bila taknak masuk, terus tak bertegur sapa.. aiyooo sentap ke kak?
  11. Dan lain2 lagi..
Pernah dengar irc.. masuk ahli dan dapat makan secara free. Ya aku pun pernah di suruh untuk join.. bagi yang join awal mesti nampak hasilnya, tapi yang kebelakang2 akhirnya hampa sebab irc dah takde.. bankrup ke apa aku tak tau!

Sekarang ni dok famous dengan Score A, most of my friends buat benda nieh. semua sibuk suruh aku join. Semua bagi alasan seperti di atas. Aku tak kisah kalau nak ajak join, tapi.. tak perlu la kot nak bagitau sampai bila kau nak hidup makan gaji, taknak kaya. Cara yang sangat menyedihkan, kesian giler! adakah anda sangat desprate nak kaya sampai boleh berkata begitu. siapa korang untuk tentukan rezeki aku. Kalau aku nak kaya, aku akan join dengan sendirinya..

Kalau setakat score A, aku boleh buat lebih advance dari sekarang. sambil menjawab soalan aku bagi budak2 ni duit.. satu jawapan yang betul aku bagi RM0.05.. wahh, berlumba bebudak nak jawab. kira give and take. tak pun kalau score 100%, aku bagi movie cartoon secara free.. original lagi.. belajar dan happy.. kira balance! macam2 la boleh buat.. nak berview cam dengan cikgu tuisyen pun boleh.. kalau tak faham tanya terus on the dot! wahhh berangan sungguh, nak tukar html ke pdf pun dah semput!

So kawan2 di luar sana, kalau pintu hati aku terbuka untuk MLM, insyallah aku akan join. Tapi buat waktu sekarang, aku masih gembira dan bersyukur dengan apa yang aku perolehi. dan yang penting, aku tak kacau hidup orang lain untuk join MLM yang akhirnya menjadikan aku seperti korang semua. Owh aku risau kalau duit berkepok2 aku akan jadi alpa dan menjadi orang yang mendabik dada.

Sekian terima kasih.. pakcik menang motorsikal! hehehe

7 comments:

Aujinz said...

hahhahaha.. yang last tue yang best tue..

Pakcik menang motorsikal..:))

Kenanga said...

Score A tu ramai yg join...ado abg PTD tu pon sama naik join nyah...kagum akaq!

Dewman said...

Aujinz tu menunjukkan pakcik tu takyah bersusah payah cari orang jadi downline dia :P

kagum!! kenanga masuk la, boleh belanja ahli2 GGO g krabi. :P

Yun said...

hehehee..keras kan hati je dewi..lame2 depa bengang ..depa blah..tp kan..ilang depa xpe kot..janji GGO ade lg ma

Dewman said...

a ah.. GGO tetap di hati!! hahahaha

jojet yg sama jakkon naik lif kat gm said...

ahh sengal lah MLMers nih.. pelik2.. ckp kompang2 yg terrer2 ala terlebih kaya.. pi sponsored trip itu ini begitu begini, tp serpih keychain pun tadek bwk balik.. hanyuttt di hambat material world...~*

IRC tu bnyk member aku join. harap2 peh nih depa beringat skit la, jgn main labun masuk jaa

Dewman said...

hahahaha.. ko tau ke kawan aku merangkap kawan ko kat opis tu pun masuk ok irc.. sib baik aku tak joinnnnn

Nuffnang Ads