nuffnang ads

February 13, 2011

Zend Framework VS cakePHP

Hari Ahad aku penuhi dengan aktiviti di gym, makan tengahari dan makan petang bersama ayahanda,bonda,adik2 dan cousinku yanti. Dah lama aku tak pergi gym, last sekali tahun lepas entah bulan berapa. Kali ni, aku gunakan mesin2 dalam tu sebaik mungkin. Pejalkan bontot, pejalkan peha, pejalkan lengan dan pejalkan dada.. fewwwittt!! meletop!! Lepas tu masuk sauna, stim dan akhir sekali jakuzi. Pergghhh sehari memanjakan diri di sana.

Adik aku dah selamat berbelanja di ampang park. Membeli seluar ala2 arab sebab dia ada dinner bertemakan arab. Nasib baik aku takde dinner mengikut tema di opis. Kalau ada sah2 aku pakai baju ala2 belly dancing, tunjuk pusat sambil gelek2 mengayunkan lemak2 yang ada, pengsannnn!!

Aku juga sempat membaca perbezaan antara zend framework dan cakePHP. Selepas mengamati aku prefer cakePHP. Apa yang aku faham, cakephp sesuai untuk beginner yang baru nak berjinak dengan MVC. CakePHP juga ada room kat irc #cakephp. Zend framework juga tidak ada cacat cela, siapa yang memerlukan kawalan yang lebih baik bagi design application dan built-in support boleh la guna zend framework.

Ada juga yang aku baca, documentation cakePHP tak berapa bagus berbanding dengan zend. Pada aku, dua2 pun ada kelebihan, tepuk dada tanya selera.. bagi aku yang baru nak bermula dengan MVC, aku pilih cakePHP. Ada juga user yang mix up antara zend framework dan cakePHP.

Yang penting, aku cuba dulu cakePHP, bila dah terror pastu bosan, aku try pula zend framework. Tak rugi pun belajar benda baru.

Ini aku letak top 10 php framework.

sumber - http://www.phpframeworks.com/top-10-php-frameworks/

1 Yii (106 votes) talk Yii at forum discuss Yii
2 CodeIgniter (91 votes) talk CodeIgniter at forum discuss CodeIgniter
3 CakePHP (73 votes) talk CakePHP at forum discuss CakePHP
4 Zend (62 votes) talk Zend at forum discuss Zend
5 Symfony (49 votes) talk Symfony at forum discuss Symfony
6 PHPDevShell (38 votes)
7 Prado (26 votes) talk Prado at forum discuss Prado
8 Akelos (24 votes) talk Akelos at forum discuss Akelos
9 QPHP (5 votes)
10 ZooP (5 votes)

sumber - http://www.mustap.com/phpzone_post_73_top-10-php-mvc-frameworks

10- Ambivalence: A Java-Maverick Port
9- WACT: Web Application Component Toolkit
8- Achievo: A good RAD framework
7- Phrame: A Java-Struts port
6- Studs: A Java-Struts port to PHP
5- Prado: The winner of Zend coding contest
4- PHPOnTrax: a Rails port - PHP5 Only
3- CakePHP: Inspired by Rails PHP4/5
2- Mojavi: The first MVC framework I fell in love with

and the winner is:

1- Symfony: Based on Mojavi and inspired by Rails

Perbezaan cakePHP dan zend framework

Sumber lain - http://www.brownphp.com/2008/12/zend-framework-vs-cakephp-framework/#idc-cover

No comments:

Nuffnang Ads