nuffnang ads

June 30, 2009

Bila lelaki mula bercakap

OMG! OMG! OMG! OMG!

aku cuba untuk mengingati perbualan antara sepasang kekasih, status tidak dapat dikenalpasti. aku cuba karang skrip sebaik yang mungkin, faham-faham je la kalau dah dalam train, sudah tentu percakapan mereka sayup-sayup kedengaran.

lelaki: u dah bayar bil?
wanita: belum lagi, bil tak sampai. (wanita perlu membayar bil-bil tertunggak sebelum penyewa lain masuk)
lelaki: so bila nak bayar?
wanita: tunggu bil sampai.
lelaki: bila nak sampai?
wanita: end of month bila bil sampai, baru i bayar.
lelaki: macam mana nak bayar?
wanita: lepas dapat bil, baru i bayar.
lelaki: bila dapat bil?
wanita: end of month baru bil sampai.
lelaki: macam mana u tau bil tu dah sampai?
wanita: agent akan beritahu.
lelaki: rajinnya agent tu nak call.
wanita: urusan rumah masih belum selesai, apa-apa bil yang sampai agent akan beritahu.
lelaki: bila agent nak beritahu?
wanita: tunggu bil sampai.
lelaki: bila agent tu nak call?
wanita: i akan bayar bila bil tu sampai.

tu je yang aku ingat, topik seterusnya.

lelaki: u balik pukul berapa tadi?
wanita: pukul 3 petang.
lelaki: kemana?
wanita: damansara.
lelaki: jauhnya, pukul berapa u jupa kawan u tu?
wanita: dalam pukul 11 pagi.
lelaki: kenapa lama sangat?
wanita: pergi lunch.
lelaki: takkan lunch lama sangat?
wanita: masa lunch tu, kawan i ada borak pasal bisnes, so i dengar je la.
lelaki: naik kereta kawan u ke?
wanita: with my own car.
lelaki: kenapa lama sangat? u ada buat apa-apa ke dengan dia?
wanita: abang, dalam train ni.

perbualan tergendala kerana mereka berbisik-bisik.

lelaki: i tak percaya la, nora (bukan nama sebenar) ikut u kan? bagi nombor telefon i nak pastikan cerita u benar.
wanita: telefon dalam beg.
lelaki: cuba u cerita detail?
wanita: diam dan tiba-tiba dia mengaduh dan berteriak sakit.

aku terrrrrrnampak, lelaki itu memegang pinggang wanita itu dengan kuat, dannnnnnnnnnn aku terrrrrrrrnampak lelaki itu mencubit celah kangkang wanita itu.

lelaki: apa u buat dengan kawan u lama sangat?
wanita: abang, lepas serah kunci, i dengar kawan i cerita pasal bisnes, lepas tu baru lunch.
lelaki: borak kat rumah dia ke?
wanita: ish abang ni, kat kedai la.
lelaki: i tak percaya, selagi u tak cerita detail.
wanita: abang ramai orang ni, nanti kita sambung cerita.

oleh kerana masih tidak berpuashati, sang lelaki mengambil telefon dari beg wanita itu.

lelaki: nombor nora ada dalam ni kan? (sambil mencari nombor nora)
wanita: ya.
lelaki: i nak tahu cerita detail, susah sangat ke nak cerita?
wanita: diam.

kemudian aku pun keluar dari train. takkan aku nak stay sampai pengakhiran cerita. bukan niat aku nak mendengar segala perbualan dan perbuatan mereka, tapi aku duduk betul-betul depan mereka. kebetulan juga, suasana dalam train tidak bising seperti sediakala, bermakna orang-orang di sekeliling juga memasang telinga.

yang pasti, aku rasa nak lempang je muka lelaki tu, dah la tanya soalan bertubi-tubi. kesian wanita tu, menjawab soalan yang sama, berhadapan dengan lelaki yang agak pervert, dan sekali sekala perlu meredakan rasa marah lelaki itu. kalaulah aku ada keberanian, sebelum aku turun dari train, aku nak bisik kat wanita itu, "tinggalkan dia".

jahat ke? aku tak suka lelaki yang tidak dapat mengawal emosi, mengutarakan soalan yang sama dah macam latihan tubi, terlalu mengawal kehidupan wanita itu, cemburu buta, mengongkong, tidak mempercayai pasangan, tidak positif, topik perbualan yang tidak sesuai dibincangkan di public, serba sedikit boleh memalukan wanita itu. aku tidak rasa wanita itu bohong, sebab cara dia jawab sangat tenang, tidak gagap dan jawapan yang tidak berubah, dan dia tidak kisah bila lelaki itu call si nora.

pendapat anda pula?

p/s: tadi aku menitiskan airmata, kakak MJ berucap di Bet Award mengenai abangnya,

"To you, Michael is an icon. To us, Michael is family and he will forever live in all of our hearts. We will miss him so much" sedihhh!!!

No comments:

Nuffnang Ads