nuffnang ads

April 6, 2009

Meningkatkan kemahiran membaca dalam bahasa Melayu

Gambar 19.1: Menguatkan lagi penguasaan bahasa melayu aku :)

Setelah beberapa belas minit mencari bersama dua orang jurujual, akhirnya aku telah berjaya membeli buku ini. Rupanya ia terletak di sudut bacaan umum dah berada di rak yang terakhir. Dan setiap kali aku bertanya "saya mencari buku dua lauk." jurujual "adake? dua lauk? buku apa? masakan ke?" sambil tersenyum kambing. Mereka ingat aku main2 agaknya!! Pada mulanya aku hanya ingin membeli dua lauk sahaja, tapi terbeli juga kasut biru rubina. Bahasa yang agak pelik dan aku perlu memahami dengan lebih mendalam kerna aku tahu, aku tidak berapa bagus dalam mengarang. Ada juga perkataan2 yang belum pernah aku dengar, dan aku perlu menggoogle maksud setiap perkataan itu. Aku suka yang ini..

Campur
Taf Teh

Aku campur kau.
Bertemu.
Dalam sirah fiksyenku.
Atas kanvas abstrak mu.

Taburkan beras kunyit atas pelamin.
Supaya malam ini.
Aku campur kau.
Hanya satu

*Kalaulah aku pandai menggabungkan setiap perkataan, sudah tentu ia menjadi satu puisi yang indah. tapi ia cuma kalaulah bukan betul2 pun. huhuhu

No comments:

Nuffnang Ads