nuffnang ads

April 2, 2009

Tamat Cerita di Bali

Gambar 17.1: Tamatnya kisah percutian seorang wanita di Bali.

Setelah beberapa entry di negara orang, maka berakhirlah kisah suka duka, pahit maung dan tawa ria di Bali. Kesimpulannya, kira best la juga ke sana. Walaupun aku mempunyai memori hitam dikejar anjing di Malaysia akan tetapi anjing2 di Bali sangat berpelajaran. Tiada kedengaran suara anjing menyalak dan adegan kejar mengejar dengan manusia. Tidak sekali pun. Kalau di Malaysia, lalu sahaja sudah menyalak, sudah marah, seakan2 ada perasaan benci bila lalu di depan ia. Merasakan diri ia, tidak selamat dan berpikiran manusia akan berbaik dengan tuannya dan menghasut tuannya utk membuang anjing peliharaanya. Ya aku tau, aku sudah mengarut.

Tempat yang aku gagal total untuk melawat ialah Tanah Lot dan kuil di tepi pantai, Uluwatu. Selain itu, pastikan bila di sana, naik la taksi Blue Bird kerana ia menggunakan meter. Ini kerana, aku dan 3 lagi adikku ditipu sama supir taksi. Adikku tanya 'berapa?' Supir diam. Aku dah keluarkan note 50,000 rupi tapi aku kaku, suasana menjadi sunyi. Adikku pun membayar. Setelah keluar, rupanya adikku telah memberi 160,000 rupi bersamaan RM50++ duit Malaysia. Padahal mengikut kata Wanan, supir yang membawa kami jalan2, bayaran hanya sekitar bawah 20,000 rupi. So lain kali perlulah berhati2. Mandrem supir tersebut sudah menular ke atas kami semua.

So, aku akan ke sana lagi utk ke Tanah Lot dan Uluwatu dan shopping sahaja dan selepas ini aku akan diiringi tourist guide.

Sekian.


2 comments:

otak3suku said...

totapp...gaygeh nak ke kuil....yg batu caves tu dah berapa kali agaknya turun naik kan.!Bless u nok!...

Dewman said...

ko ni mmg jiwa kacau la kenanga!!

Nuffnang Ads